keskiviikko 19. heinäkuuta 2017

Kukkasia ikkunalla

Viime vuoden gloxinian pikkumukuloista toinen alkoi jo kukkimaan. Aika kiva, kun mukula on tuskin peukalonpään kokoinen. Nyt pitää vanhemmasta kukasta ottaa taas muutama lehti tekemään mukulaa.

Santtukin aloitti kukinnan, vaikka ensin näytti siltä, että kukinnasta ei tule mitään. Otin santun viereltä toisen taimen eri ruukkuun ja siinä ei vielä näy nuppuja.

Vanhin orkideoistakin alkoi availemaan kukkasiaan. Mulla näköjään orkideat kukkii oudosti kesällä, kun yleensä niiden pitäisi kukkia keväällä ja syksyllä. Mutta väliäkös sillä, kiva kun kukkivat.



6 kommenttia:

  1. Ihania kukintoja :). Minun orkideat pitävät nyt taukoa kukinnasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Omppumato!
      Mulla kolmas orkidea pudotti kaikkilehdet. :(

      Poista
  2. Kauniin väriset kukat gloksissa. Kesällä tuo minunkin orkidea nyt kukkii monen vuoden jälkeen. Ja nyt tulee kukkia pelargonioihin, jotka talven olivat pahvilaatikossa mun eteisessä kun en sitä kellariin asti joutanut viemään. Ihan vaan piruuttani ne multaan laitoin, ja kas, toinen on punainen ja toinen valkeakukkainen. Pieniä ovat noihin puutarhalla istutettujen vierellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Gloksinia on yksi mun lempikukista.
      Puutarhalta hankitut on yleensä saaneet paljon valoa ja hyvin ehkä lannoitettukin. Kanankakka vois tehdä hyvää, mutta eipä sitä arvaa sisätiloissa kukille laittaa eikä kai kissanpissiäkään).

      Poista
  3. Olipas vieraan tuntuinen nimi kukalla, en ole varmaan koskaan miettinyt, mikä tuon kukan nimi on! Kauniita ovat, mun orkideani ei taatusti enää koskaan kuki, mutta yhä uudelleen kokeilen kasvattaa ja helliä (lue: unohtaa aina välillä).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Orkideat voi olla oikukkaita. Mulla ne on tässä asunnossa jostain syystä viihtyneet, edellisessä asunnossa ei ollenkaan.

      Poista